Malam ni akan berlakunya Gerhana Bulan penuh



Tapi bagi yang duduk di semenanjung kita cuma berkesempatan untuk melihat  dari fasa gerhana penuh hingga tamat sahaja. means kita akan terlepas fasa permulaan gerhana. Contohnya bagi korang yang berada di pantai timur Semenanjung, seperti di Kuantan, korang akan berpeluang melihat fasa gerhana ini ketika ia sedang berada di Puncak Fasa Gerhana Penuh, iaitu jam 6:55 pm (sehinggalah tamat).

Tapi bagi yang berada di bahagian barat semenanjung seperti Kuala Lumpur, korang cuma boleh lihat gerhana bermula pukul 7 lebih. Kiraan di bawah adalah untuk Kuala Lumpur pada tarikh 8 Oktober 2014.

4:17 pm Bulan masuk bayang-bayang penumbra – Tidak kelihatan (Bulan di bawah ufuk)
5:18 pm Bulan masuk bayang-bayang umbra (fasa gerhana separa) – Tidak kelihatan (Bulan di bawah ufuk)
6:25 pm Fasa Gerhana Bulan Penuh bermula – Tidak kelihatan (Bulan di bawah ufuk)
6:54 pm Puncak Fasa Gerhana Penuh – Tidak kelihatan (Bulan di bawah ufuk)
7:24 pm Fasa Gerhana Bulan Penuh tamat (permukaan fasa separa) – Boleh dilihat
8:34 pm Fasa Bulan keluar dari bayang-bayang umbra – Boleh dilihat
9:33 pm Bulan keluar dari bayang-bayang penumbra keseluruhannya – Boleh dilihat

Bagi penduduk di Sabah dan Sarawak, korang lebih bernasib baik kerana Bulan terbit lebih awal. Maka, ia baru sahaja nak memasuki bayang-bayang bumi ketika ini. Oleh itu anda berpeluang menyaksikan hampir keseluruhan fasa gerhana bulan dari awal hingga akhir.

Nampak dari mula ke atau nampak time gerhana penuh saje ke, tu tak berapa penting sangat. Apa yang lebih utama kita cuba buat solat sunat gerhana bulan.

Bagaimana Cara Solat Sunat Gerhana Bulan?

Bila nak lakukan?

Solat sunat gerhana bulan boleh dibuat selepas solat maghrib , penerangan cara mengerjakan solat sunat gerhana bulan seperti di bawah:



sumber : falak online



Post a Comment

 
Top